Buďte úspěšní v práci na dálku: dlouhodobě

Home office se dostal v minulém roce do firemní kultury i tam, kde ho zatím leadři považovali za sprosté slovo. Zásadní změny v práci na dálku proběhly loni, u spousty zaměstnanců se z domácího pracovního stolu stala dlouhodobá kancelář. Většina těchto zaměstnanců už zjistila, že mít dlouhodobě home office je ve skutečnosti past, ze které není úniku. Nebo ne?



Jarní vlna pandemie koronaviru v roce 2020 způsobila, že se administrativní zaměstnanci ve vysoké míře museli i se svými notebooky přestěhovat do tepla svých domovů a pracovat na dálku. Dokonce ve firmách, kde vedení home office neumožňovalo. A zatímco některé firmy využívající tento druh práce dlouhodobě zvládlo tento moment bez větších překážek, řada organizací se s problémy potýká dodnes. Pro člověka, který několik let chodil do práce a najednou zůstal doma, to byl šok. Když následně vláda rozhodla o distanční výuce, mnoho rodičů dostalo několik bodných ran do zad zároveň.


Kuchyňské stoly se v mnoha domácností staly huby digitálního byznysu a ložnice se změnily ve vzdálené zasedací místnosti, neboť to velmi často je jediná místnost, odkud lze nerušeně participovat na naplánované poradě přes Zoom, Teams nebo jiné platformy.


Jelikož se za posledních 10 měsíců stala práce na dálku ve stále častějším případě dlouhodobým a někdy i permanentním stylem práce, je na místě si připomenout, jak v takovém prostředí přežít a nezbláznit se.


Home office se stal nedílnou součástí našeho pracovního života. Vybavte si svůj pracovní prostor dle libosti. Máte jedinečnou šanci pracovat dle svého gusta. Využijte tuto změnu pro sebe a především se řiďte především svými pocity.

Myšlenky na návrat.

Pokud pracujete v administrativě výrobní prostředí, je vysoká pravděpodobnost, že se do své kanceláře vrátíte. Pokud je ale vaše povaha práce ve 100% administrativní bez nutnosti fyzického kontaktu s kýmkoliv ve společnosti, mějte se na pozoru. Vaše domácí kancelář se může stát vaším primárním pracovištěm. Podle průzkumu KPMG se ve Velké Británii snaží 68% šéfů snížit velikosti kanceláří a natrvalo zavést "výjimečný benefit" pro zaměstnance. Permanentní práce na dálku nebo chcete-li home office se stává realitou. Pokud tedy věříte, že se vrátíte do své kanceláře, nemusí to být vždy ta správná cesta vašeho uvažování. Naštěstí po celém světě vznikají komunity lidí, kteří pracují na dálku a zdá se, že pro mnohé "zlý sen" v podobě práce z domu, nemusí nakonec být tak zlý.

Vytvořte si prostor dedikovaný vaší práci.

Největší změnou lidí pracujících z domova je přemýšlení, jak vytvořit místo, které bude sloužit pouze práci. Pokud to totiž v době pandemie byl pouze jídelní stůl nebo opěradlo gauče, nyní je správný čas přemýšlet o místě, které pro vás bude příjemné a klidné natolik, abyste zvládli dlouhodobý fokus na vaši práci. Ne každý má možnost pracovat v různých časových oknech. Připravte se na to, že na tomto místě budete muset trávit osm pracovních hodin. Chcete si udělat pracovnu v ložnici, ale váš partner přichází z noční a nevyspal by se? Vaše kuchyň je ve skutečnosti místem, kde je stále někdo přitahován obsahem ledničky. A váš obývák je tak pěkný, že jakýkoliv pracovní stůl by ho změnil tak, že by tím utrpěla vaše rodinná pohoda?


Buďte kreativní a zkuste si sepsat všechna pro a proti. Ačkoliv můžete mít to štěstí, že nadále můžete chodit do práce, můžete velmi rychle nastoupit do stále oblíbenějšího modelu 3-2-2. Tedy tři dny v práci, dva dny práce z domu a dva dny víkend. A pokud si myslíte, že ty dva dny týdně na svém sofa zvládnete, zkusme nadhodit témata jako je produktivita, výkon a ergonomie.


Pracovní stůl je nutností, ať už si ho postavíte kamkoliv. Ať už vyznáváte jakýkoliv styl nebo design, vždy dbejte na to, aby stůl, stolek, konzole podtrhovala váš přístup k životu a váš styl bydlení. Pokud pracujete na notebooku, vybavte stůl monitorem, který může po připojení ke svému laptopu kdokoliv z vaší domácnosti. Pokud pracujete digitálně, kromě dobrého datového nosiče a rychlého internetového připojení prakticky nic nepotřebujete. Pokud jste ale člověk, který zpracovává velké množství papírů, nezapomeňte na dedikované úložné prostory. Jste-li člověk, který se každý den několikrát musí připojit na poradu přes video, dbejte zvýšené pozornosti, kam svůj pracovní stůl postavíte. Určitě nechcete, aby v průběhu vašeho mítinku všichni připojení sledovali vaše děti hrající si za vámi, nebo manžela, který se právě v trenýrkách rozhodl vstoupit do obyváku z ložnice, protože se právě vzbudil po noční směně.


Pokud máte opravu malý byt, řešte pracovní stůl ve skříni. Nebo se poohlédněte po sklápěcích variantách. Vždy ale mějte na paměti: spojení práce se soukromím ve vás může zanechat nepříjemnou pachuť dělat v místě práce cokoliv jiného. Velmi často se tak setkávám s lidmi, kteří svůj pracovní kout umístili do spojovacích chodeb, do obýváku nebo si dokonce pronajali kancelář nedaleko bydliště či mají v plánu využívání tzv. hubů, které ovšem během pandemie zůstávají zavřené.

Místo vs. čas.

Pracuji z domu od poloviny roku 2019 a svým způsobem jsem našel ideální řešení. Vstávám relativně brzy, takže můj první pracovní blok se odehrává zhruba mezi 7. hodinou ráno a 10. hodinou dopoledne. V mezičase vstává moje 2,5 letá dcera, která je prvním návštěvníkem mé firmy. Zpravidla se okamžitě schová pod stůl se slovy: "Taťko hledej." Pojďme si říct narovinu, že to není ideální stav, zvlášť ve chvíli, kdy jste ve flow a daří se vám odkrojit pořádný kus práce. To, co následuje, je jasné. Věnuji se rodině a práce stojí. Do té se vracím zpravidla po obědě na zhruba další 2 - 3 hodiny, protože v rámci udržení si dobrého zdraví se snažím odpoledne trávit s rodinou. Do "práce" se následně opět vracím v závislosti na okolnostech kolem sedmé hodiny večer. Pracuji obvykle do půlnoci. Tyto tři bloky jsou stěžejní pro můj úspěch a mění se v závislosti na podmínkách, plánech a naplánovaných "služebních" cestách. Nutno přiznat, že podobný model jsem aplikoval i v době svého angažmá v korporátech. Když jsem měl home office, nikdy jsem nepřistoupil na práci od - do. A vždy můj home office byl delší než 8 požadovaných hodin. V současné době je to vždy kolem deseti hodin.


Nepodceňujte možnosti v nastavení si časových pracovních zón. Řada lídrů vás vyslyší. Potkal jsem spoustu nedůvěřivých vedoucích pracovníků, kteří nevěřili v home office, protože nedůvěřovali svým lidem. Dnes sami zjišťují, že je člověk na home office velmi často mnohem více produktivnější a výkonnější. Tato praxe ovšem není pravidlem. Osobně jsem se u svých podřízených setkal se zneužitím tohoto způsobu práce. Pokud máte malé děti, zkuste se se zaměstnavatelem dohodnout, že budete pracovat 4 hodiny dopoledne a 4 hodiny večer.

Pracovní prostředí není jen místo práce.

Milujete hudbu? Tak si jí pusťte. Doma můžete. Stejně tak jste jediní, kdo si řídí teplotu v místnosti. Můžete si otevřít okno, kdy chcete nebo zapnout klimatizaci. To vše bez hádek s kolegy v open space kanceláři. Díky práci doma můžete získat spoustu nových návyků. Například si práci v emailu definovat playlistem ve Spotify nebo Apple Music. Vadí vám zvuk ulice za zavřenými okny? Pusťte si na You Tube déšť nebo vlny. Nebo zvuk deštěného pralesa. Najdete tam hodiny a hodiny autentických záznamů. Zvýší vám to pozornost a ještě se budete cítit lépe.


Neopomeňte světlo. Lampičky, lampy, lustry. Svíčky? Okno? Jak je libo. Tohle je váš pracovní prostor. Jste doma. Tady otevřený oheň není zakázaný.


Pokud jste doma zvyklí na větší teplo, ve vašem pracovním módu to může být na škodu. Ve své pracovně si udržuji teplotu kolem 18 stupňů. Přechod do druhé místnosti, kde je 21 stupňů je tak pro mě vždy jasnou změnou a jedním z parametrů, jak odlišit práci od domova.

Oblečte se.

Ač se to na první pohled může zdát vtipné, opak je pravdou. Byli jsme už častokrát svědky, kdy se nějaká osoba v rámci skupinové porady přes MS Teams zvedla a měla na sobě bílou košili a červené trenýrky. I když jdete jen do druhé místnosti, oblékněte se, jakobyste šli do práce. Pokud jste posledních deset let každé ráno na cestě do práce prohodili pár slov s vaším prodejcem kávy, nezbavujte se této rutiny. Běžte se před prací proběhnout, běžte na snídani. Tak jak jste byli zvyklí. Chcete ušetřit za kávu? Pak si udělejte chutnou kávu doma, ale tak, abyste měli pocit, že jdete do práce (tedy k pracovnímu stolu) opravdu se zaměřením věnovat se plně práci. Čím více detailů, tím větší úspěch.

Nejsem tady.

Zkuste své nejbližší naučit, že když pracujete, tak nejste v dosahu. Že nemohou jen tak přijít a začít s vámi konverzaci. Když jste v kanceláři, taky pravděpodobně jen zavolají nebo napíší sms. Zařiďte se doma stejně. Je to polovina úspěchu. Stanovte si pevný řád, kdy jste v "práci" a kdy jste "doma". Pomůže to nejen ke zvládnutí nové situace, ale především úspěchu v práci a oddělení času doma a času v práci.

Připojte se.

Vzdálená práce je výzvou pro extroverty i introverty. Nemáte kolem sebe spolupracovníky, tudíž je "reálná" konverzace a sociální kontakt něco, z čeho se stane velký problém. Frustrace a izolace na sebe nenechá dlouho čekat. Pro introverty může být podobná práce o něco lehčí, do doby, než zapnou Zoom nebo MS Teams. Sociální interakce může být pro některé z nás složitější i v digitálním prostředí. Spousta z nás se na home office začne vědomě vyhýbat chatům a digitálnímu kontaktu. Zvláště pak v dlouhodobém horizontu. Nabízí se ovšem řada online školení a především zájem ze strany zaměstnavatele nadále své zaměstnance rozvíjet, a to především v ranné fázi práce na dálku.

Dejte si pauzu.

Největší problém komunity WFH (Work from Home) je samostatné určování přestávek. Říct si STOP v pravý okamžik je klíčové. Nezapomeňte, že si do jisté míry řídíte i své přesčasy. Děláte každý den 9 místo 8 hodin? Tak si v pátek svou pracovní dobu zkraťte. Vašeho nadřízeného nezajímá čas, ale splněný úkol - pak jste svým pánem (ovšem do té doby, než zjistíte, že se rozcházíte se svým šéfem v názoru, jak dlouho má daný úkol trvat). Poslední průzkumy ukazují, že se rozšiřuje syndrom vyhoření právě v prostředí home office - přepracování je mnohem častější (práce z domova má časo méně rozptylujících faktorů). Svůj podíl na této situaci má i distanční výuka, kdy rodič na home-office musí často nahrazovat učitele ve škole. To vše paralelně. Takže rozhodně si dejte pauzu, kdykoliv ucítíte, že ji potřebujete.

Hranice mezi pracovním a osobním životem.

Digitální technologie nám sice usnadňují život, ale díky pracovním skupinám na Whatsapp nebo MS Teams jsme prakticky neustále v práci. Kdykoliv se zobrazí dotaz nadřízeného, velmi často reagujeme okamžitě, aniž bychom si uvědomili, že nejsme placeni za pohotovostní režim. Nicméně i zde platí, že tuto hranici si hlídáme každý sám a sami na tuto "hru" přistupujeme.

Pokud patříte mezi ty, kteří za každou cenu musí prověřit emaily před tím, než jdete spát, zmíním jen důležitou větu z knihy Podivín Ricarda Semlera: Kdy jsme přestali mít problém s tím pracovat pro svého šéfa v neděli, ale v ponděli dopoledne svou rodinu do kina nevezveme?

Závěrem.

Home office se stal nedílnou součástí našeho pracovního života. Vybavte si svůj pracovní prostor dle libosti. Máte jedinečnou šanci pracovat dle svého gusta. Využijte tuto změnu pro sebe a především se řiďte především svými pocity. Není jednoduché pracovat z domu, když se to ale naučíte, získáte obrovskou výhodu: budete výkonnější a spokojenější. A práci, kterou jste v kanceláři svého zaměstnavatele dělali např. 10 hodin, doma tu stejnou práci zvládnete za 8. A až v "práci" skončíte, běžte ven. Lépe tím oddělíte pracovní část od té soukromé. Zkuste to. Stojí to za to!

Jiří Juránek

Jsem autorem blogu Business Excellence, konzultant v oblasti business excellence, managementu, interní a externí komunikace, CSR a štíhlé výroby. Jsem hodnotitelem Národní ceny kvality ČR a EFQM Global Award. 

  • LinkedIn

Kreativita. Produktivita. Vize.

Odebírat obsah

Díky za odebírání blogu BusinessExcellence.cz